Art. 1
(1)Se aproba tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor de interes national, aplicabile transporturilor a caror masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe axe si/sau ale caror dimensiuni maxime admise de gabarit depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in anexa nr. 1a).
(2)Se aproba tarifele de utilizare complementare, aplicabile vehiculelor inmatriculate in alte state, prevazute in anexa nr. 1b).
(3)Se aproba tarifele de utilizare pentru trecerea podului peste Dunare in sensul Giurgiu-Ruse, aplicabile vehiculelor inmatriculate in Romania si in alte state, prevazute in anexa nr. 2.
(4)Se aproba tarifele de utilizare pentru trecerea podului peste Dunare de la Giurgeni-Vadu Oii, aplicabile vehiculelor inmatriculate in Romania si in alte state, prevazute in anexa nr. 3.
(5)Se aproba tarifele de utilizare a zonei autostrazilor si drumurilor nationale si modul de aplicare a acestora, prevazute in anexa nr. 4.
Art. 2
Tarifele prevazute in anexele nr. 1a), 2 si 3 se aplica nediscriminatoriu, la acelasi nivel, pentru vehiculele inmatriculate in Romania si in alte state.
Art. 3
Tarifele prevazute in anexa nr. 1b) se aplica pentru vehiculele inmatriculate in alte state.
Art. 4
Tarifele prevazute in anexa nr. 4 se aplica nediscriminatoriu, la acelasi nivel, pentru persoanele romane si straine.
Art. 5
Tarifele prevazute in anexele nr. 1-4 nu contin si nu li se aplica taxa pe valoarea adaugata.
Art. 6
Tarifele prevazute in anexele nr. 1-4 se aplica in lei pentru persoanele fizice si juridice romane si in valuta liber convertibila sau in lei pentru persoanele fizice si juridice straine.
Art. 7
Persoanele fizice si juridice romane vor achita tariful in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
Art. 8
Persoanele fizice si juridice straine vor achita tariful in valuta liber convertibila, la echivalentul tarifului exprimat in euro, sau in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
Art. 9
Tarifele achitate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului ordin nu se recalculeaza.
Art. 10
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 11
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. va duce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 12
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 827/2003 pentru aprobarea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor nationale, aplicabile transporturilor efectuate cu vehicule inmatriculate in Romania si in alte state, care depasesc masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe osie si/sau dimensiunile maxime de gabarit admise in circulatie pe drumurile nationale din Romania, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 16 iunie 2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 13
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii.
ANEXA Nr. 1a: TARIFE SUPLIMENTARE de utilizare a drumurilor nationale din Romania
nr. crt. |
Denumire tarif |
unitate de calcul |
tarif unitar [Euro] |
|||||
1 |
Emitere aviz prealabil, traseu si conditii de parcurs |
tarif/ document |
0,00 |
|||||
2 |
Emitere autorizatie speciala, traseu si conditii de parcurs |
tarif/ document |
20,00 |
|||||
3 |
Depasirea masei totale maxime admise, indiferent de tipul suspensiilor, numarul de osii sau de roti |
masa totala reala de [tone] |
16,1 |
- |
20,0 |
tarif x km |
0,20 |
|
20,1 |
- |
25,0 |
0,23 |
|||||
25,1 |
- |
30,0 |
0,30 |
|||||
30,1 |
- |
35,0 |
0,35 |
|||||
33,1 |
- |
40,0 |
0,40 |
|||||
40,1 |
- |
45,0 |
0,43 |
|||||
43,1 |
- |
50,0 |
0,50 |
|||||
30,1 |
- |
55,0 |
0,33 |
|||||
55,1 |
- |
60,0 |
1,20 |
|||||
peste 60,0 |
1,20 euro + 0,10 euro pentru fiecare 0,1-5,0 tone peste masa totala maxima admisa |
|||||||
4 |
Depasirea masei maxime admise pe axe, indiferent de numarul de osii sau de roti |
axa simpla, cu [tone] |
|
tarif x km |
suspensii pneumatice sau echivalente |
alte suspensii decat cele pneumatice sau echivalente |
||
0,1 |
- |
0,5 |
0,08 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||||
0,6 |
- |
1,0 |
0,22 |
|||||
1,1 |
- |
1,5 |
0,33 |
|||||
1,6 |
- |
2,0 |
0,78 |
|||||
2,1 |
- |
2,5 |
1,19 |
|||||
2,6 |
- |
3,0 |
1,74 |
|||||
3,1 |
- |
3,5 |
2,31 |
|||||
peste 3,5*) |
2,31 euro + 1,0 euro pentru fiecare 0,1-0,5 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,50 |
||||||
axa dubla, cu [tone] |
0,1 |
- |
0,5 |
tarif x km |
0,20 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||
0,6 |
- |
1,0 |
0,27 |
|||||
1,1 |
- |
2,0 |
0,33 |
|||||
2,1 |
- |
3,0 |
0,82 |
|||||
3,1 |
- |
4,0 |
1,10 |
|||||
4,1 |
- |
3,0 |
1,44 |
|||||
5,1 |
- |
6,0 |
1,76 |
|||||
peste 6,0*) |
1,76 euro + 1,3 euro pentru fiecare 0,1-1,0 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,30 |
||||||
axa tripla, cu [tone] |
0,1 |
- |
0,5 |
tarif x km |
0,30 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||
0,6 |
- |
1,0 |
0,36 |
|||||
1,1 |
- |
2,0 |
0,33 |
|||||
2,1 |
- |
3,0 |
0,88 |
|||||
3,1 |
- |
4,0 |
1,22 |
|||||
4,1 |
- |
3,0 |
1,36 |
|||||
5,1 |
- |
6,0 |
1,93 |
|||||
6,1 |
- |
7,0 |
2,35 |
|||||
peste 7,0*) |
2,33 euro + 1,0 euro pentru fiecare 0,1-1,0 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,50 |
||||||
5 |
Depasirea dimensiunilor maxime admise |
lungime, cu [metri] |
fiecare 0,01-1,0 |
tarif x km |
0,03 euro + 0,05 euro pentru fiecare 0,01-1,0 metri |
|||
latime, cu [metri] |
0,01 |
- |
2,00 |
0,1 euro pentru fiecare 0,01-0,50 metri |
||||
peste 2,00 |
0,40 euro + 0,5 euro pentru fiecare 0,01-0,30 metri |
|||||||
inaltime, cu [metri] |
0,01 |
- |
2,00 |
0,1 euro pentru fiecare 0,01-0,50 metri |
||||
peste 2,00 |
0,40 euro + 0,5 euro pentru fiecare 0,01-0,30 metri |
|||||||
6 |
Recantarire sau remasurare |
tarif/ operatie |
20,00 |
|||||
7 |
Estimare tarifare pentru depasirea limitelor maxime admise |
tarif/ estimare |
20,00 |
|||||
8 |
Cantarire la cerere |
tarif/ operatie |
100,00 |
NOTA:
Modul de aplicare a tarifelor suplimentare de utilizare prevazute in prezenta anexa este urmatorul:
Prin vehicul se intelege orice autovehicul rutier avand cel putin doua axe sau un ansamblu de vehicule format dintr-un autovehicul si semiremorca ori remorca/remorcile tractata/tractate de acesta, cu sau fara incarcatura.
Masele si dimensiunile maxime admise sunt prevazute in anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
La depasirea maselor sau dimensiunilor maxime admise se aplica tarifele suplimentare de utilizare prevazute in prezenta anexa.
Tarifele se aplica la acelasi nivel pentru vehiculele inmatriculate in Romania si in alte state.
Tarifele prevazute la nr. crt. 3 si 5, precum si cele de la nr. crt. 4 marcate cu "*)" se majoreaza cu 100% pentru vehiculele la care se constata lipsa avizului prealabil sau autorizatiei speciale de transport, prevazute la nr. crt. 1 si 2. Constatarea se efectueaza pe reteaua interna sau pe sensul de iesire din Romania in agentiile Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A.
Emiterea avizului prealabil
Avizul prealabil se emite la cerere, prealabil efectuarii unui transport, si contine traseul de parcurs, tarifarea si conditiile de parcurs.
Avizul prealabil se elibereaza numai pentru transporturile in trafic international. Transportul se poate efectua in baza avizului prealabil pana la obtinerea autorizatiei speciale de transport.
Emiterea autorizatiilor speciale de transport
Tarifarea pentru emiterea autorizatiilor speciale de transport se efectueaza pentru fiecare document eliberat.
Eliberarea autorizatiilor speciale de transport
Pentru autorizatiile speciale de transport eliberate la cerere pentru o perioada de 6 luni consecutive, tarifele prevazute la nr. crt. 3, 4 si 5 se aplica la 90% din valoarea totala, achitata anticipat.
Pentru autorizatiile speciale de transport eliberate la cerere pentru o perioada de 12 luni consecutive, tarifele prevazute la nr. crt. 3, 4 si 5 se aplica la 75% din valoarea totala, achitata anticipat.
Pentru celelalte perioade de valabilitate pentru care se elibereaza autorizatii speciale de transport nu se aplica reduceri ale tarifelor.
Autorizatia speciala de transport se elibereaza pentru fiecare transport sau pentru mai multe transporturi efectuate cu acelasi vehicul, cu valori identice ale maselor si dimensiunilor, pe traseele autorizate.
Tarifare pentru depasirea masei (totala sau pe axe)
Tarifarea pentru depasirea masei se efectueaza prin compararea rezultatului obtinut pentru tarifarea masei totale cu rezultatul obtinut pentru tarifarea maselor pe axe ale aceluiasi vehicul, luandu-se in considerare valoarea rezultata cea mai mare. Cele doua tarifari nu se aplica cumulativ.
Tarifarea pentru depasirea masei totale se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator masei reale a vehiculului.
in situatia in care cel putin doua vehicule sunt cuplate lateral pentru efectuarea aceluiasi transport, clasificarea axelor din punctul de vedere al distantei dintre axe se efectueaza pentru fiecare vehicul, indiferent de numarul de osii sau de roti ale fiecarui vehicul.
Tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axe se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator valorii cu care este depasita masa maxima admisa pe axe, in functie de categoria drumului pe care se circula.
Tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axa dubla sau tripla se calculeaza si pentru fiecare categorie de axe, simpla sau dubla, in functie de distanta dintre ele.
Pentru axe multiple constituite din cel putin doua axe consecutive ale aceluiasi vehicul, tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axe se calculeaza pentru fiecare categorie de axe (simpla, dubla, tripla), in functie de distanta dintre axe.
in cazul depasirii masei maxime admise pe mai multe axe sau configuratii de axe ale aceluiasi vehicul, tarifarea se cumuleaza.
La cantarirea axa cu axa a vehiculelor rutiere nu se tarifeaza depasirea masei maxime admise pe axa si totala, daca depasirea se incadreaza in urmatoarele valori:
- pentru masa pe axa simpla: maximul dintre 3% din masa cantarita si 300 kg;
- pentru masa pe axa dubla: maximul dintre 2% din masa cantarita si 500 kg;
- pentru masa pe axa tripla: maximul dintre 2% din masa cantarita si 800 kg;
- pentru masa totala: 2,0% pentru instalatiile fixe de cantarire
suma valorilor partiale de la configuratiile de axe pentru instalatiile portabile de cantarire.
Masele pe axe se rotunjesc la 100 kg, astfel:
- valorile cuprinse intre 0 kg si 49 kg se rotunjesc la valoarea 0 (zero);
- valorile cuprinse intre 50 kg si 100 kg se rotunjesc la valoarea 100.
Tarifarea pentru depasirea masei totale sau pe axe nu se aplica pentru vehiculele de transport de persoane (autoturisme, microbuze, autocare, autobuze).
Masa maxima pe axe care poate fi autorizata peste masa maxima admisa, pana la care este posibila emiterea autorizatiei speciale de transport, si circulatia vehiculelor, indiferent de categoria de drum:
- 3,5 tone pentru axa simpla;
- 6,0 tone pentru axa dubla;
- 7,0 tone pentru axa tripla.
Potrivit prevederilor legale in vigoare, circulatia vehiculelor cu mase care depasesc masa maxima pe axe ce poate fi autorizata este interzisa, cu exceptia cazurilor in care nu exista posibilitatea tehnica de diminuare a masei pe axe prin divizarea incarcaturii si/sau a inlocuirii mijlocului de transport in vederea reducerii maselor pe axe.
Tarifele prevazute la pct. 3 se aplica pentru toate vehiculele pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
incepand cu data de 1 ianuarie 2007, tarifele prevazute la pct. 3 nu se aplica vehiculelor care sunt prevazute in anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tarifare pentru depasirea dimensiunilor maxime admise
Tarifarea pentru depasirea dimensiunilor maxime admise se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator valorii cu care este depasita dimensiunea maxima admisa.
in situatia in care sunt depasite cel putin doua dintre dimensiunile maxime admise, se cumuleaza tarifarea pentru dimensiunile care sunt depasite.
Tarifare pentru eliberarea autorizatiilor speciale de transport
Valoarea totala a tarifarii in vederea eliberarii autorizatiei speciale de transport se aplica prin cumularea tarifelor pentru emiterea autorizatiei speciale de transport, pentru depasirea masei totale sau pe axe si pentru depasirea dimensiunilor.
Recantarire sau remasurare
Recantarirea sau remasurarea se admite o singura data pentru un vehicul, numai pe sensul de intrare in Romania prin punctele de control si trecere a frontierei, la solicitarea organelor vamale, ale politiei de frontiera sau altor organe de control si cercetare, precum si in cazul transferului partial sau total de marfa. Transferul de marfa se dovedeste prin documentele de transport.
Pe reteaua interna si in punctele de trecere a frontierei pe sensul de iesire din Romania nu se efectueaza recantarire sau remasurare.
Estimare pentru tarifarea masei totale sau pe axe si/sau a dimensiunilor maxime admise
Estimarea se efectueaza la solicitarea scrisa, pentru un transport la care se cunosc masa totala si pe axe, dimensiunile si punctele de origine si de destinatie ale transportului, declarate de solicitant pe propria raspundere.
Tariful se aplica individual pentru fiecare transport, prealabil efectuarii acestuia, dupa achitarea tarifului prevazut.
Tarifare pentru cantarirea la cerere
Tarifarea pentru cantarirea la cerere se efectueaza pentru fiecare operatiune dupa achitarea tarifului, la solicitarea scrisa si numai la punctul de origine a transportului, justificata cu documente.
in situatia in care se constata depasiri ale limitelor maxime admise, se elibereaza, la cerere, autorizatie speciala de transport sau aviz prealabil. Art. 1
(1)Se aproba tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor de interes national, aplicabile transporturilor a caror masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe axe si/sau ale caror dimensiuni maxime admise de gabarit depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in anexa nr. 1a).
(2)Se aproba tarifele de utilizare complementare, aplicabile vehiculelor inmatriculate in alte state, prevazute in anexa nr. 1b).
(3)Se aproba tarifele de utilizare pentru trecerea podului peste Dunare in sensul Giurgiu-Ruse, aplicabile vehiculelor inmatriculate in Romania si in alte state, prevazute in anexa nr. 2.
(4)Se aproba tarifele de utilizare pentru trecerea podului peste Dunare de la Giurgeni-Vadu Oii, aplicabile vehiculelor inmatriculate in Romania si in alte state, prevazute in anexa nr. 3.
(5)Se aproba tarifele de utilizare a zonei autostrazilor si drumurilor nationale si modul de aplicare a acestora, prevazute in anexa nr. 4.
Art. 2
Tarifele prevazute in anexele nr. 1a), 2 si 3 se aplica nediscriminatoriu, la acelasi nivel, pentru vehiculele inmatriculate in Romania si in alte state.
Art. 3
Tarifele prevazute in anexa nr. 1b) se aplica pentru vehiculele inmatriculate in alte state.
Art. 4
Tarifele prevazute in anexa nr. 4 se aplica nediscriminatoriu, la acelasi nivel, pentru persoanele romane si straine.
Art. 5
Tarifele prevazute in anexele nr. 1-4 nu contin si nu li se aplica taxa pe valoarea adaugata.
Art. 6
Tarifele prevazute in anexele nr. 1-4 se aplica in lei pentru persoanele fizice si juridice romane si in valuta liber convertibila sau in lei pentru persoanele fizice si juridice straine.
Art. 7
Persoanele fizice si juridice romane vor achita tariful in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
Art. 8
Persoanele fizice si juridice straine vor achita tariful in valuta liber convertibila, la echivalentul tarifului exprimat in euro, sau in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
Art. 9
Tarifele achitate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului ordin nu se recalculeaza.
Art. 10
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 11
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. va duce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 12
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 827/2003 pentru aprobarea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor nationale, aplicabile transporturilor efectuate cu vehicule inmatriculate in Romania si in alte state, care depasesc masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe osie si/sau dimensiunile maxime de gabarit admise in circulatie pe drumurile nationale din Romania, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 16 iunie 2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 13
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii.
ANEXA Nr. 1a: TARIFE SUPLIMENTARE de utilizare a drumurilor nationale din Romania
nr. crt. |
Denumire tarif |
unitate de calcul |
tarif unitar [Euro] |
|||||
1 |
Emitere aviz prealabil, traseu si conditii de parcurs |
tarif/ document |
0,00 |
|||||
2 |
Emitere autorizatie speciala, traseu si conditii de parcurs |
tarif/ document |
20,00 |
|||||
3 |
Depasirea masei totale maxime admise, indiferent de tipul suspensiilor, numarul de osii sau de roti |
masa totala reala de [tone] |
16,1 |
- |
20,0 |
tarif x km |
0,20 |
|
20,1 |
- |
25,0 |
0,23 |
|||||
25,1 |
- |
30,0 |
0,30 |
|||||
30,1 |
- |
35,0 |
0,35 |
|||||
33,1 |
- |
40,0 |
0,40 |
|||||
40,1 |
- |
45,0 |
0,43 |
|||||
43,1 |
- |
50,0 |
0,50 |
|||||
30,1 |
- |
55,0 |
0,33 |
|||||
55,1 |
- |
60,0 |
1,20 |
|||||
peste 60,0 |
1,20 euro + 0,10 euro pentru fiecare 0,1-5,0 tone peste masa totala maxima admisa |
|||||||
4 |
Depasirea masei maxime admise pe axe, indiferent de numarul de osii sau de roti |
axa simpla, cu [tone] |
|
tarif x km |
suspensii pneumatice sau echivalente |
alte suspensii decat cele pneumatice sau echivalente |
||
0,1 |
- |
0,5 |
0,08 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||||
0,6 |
- |
1,0 |
0,22 |
|||||
1,1 |
- |
1,5 |
0,33 |
|||||
1,6 |
- |
2,0 |
0,78 |
|||||
2,1 |
- |
2,5 |
1,19 |
|||||
2,6 |
- |
3,0 |
1,74 |
|||||
3,1 |
- |
3,5 |
2,31 |
|||||
peste 3,5*) |
2,31 euro + 1,0 euro pentru fiecare 0,1-0,5 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,50 |
||||||
axa dubla, cu [tone] |
0,1 |
- |
0,5 |
tarif x km |
0,20 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||
0,6 |
- |
1,0 |
0,27 |
|||||
1,1 |
- |
2,0 |
0,33 |
|||||
2,1 |
- |
3,0 |
0,82 |
|||||
3,1 |
- |
4,0 |
1,10 |
|||||
4,1 |
- |
3,0 |
1,44 |
|||||
5,1 |
- |
6,0 |
1,76 |
|||||
peste 6,0*) |
1,76 euro + 1,3 euro pentru fiecare 0,1-1,0 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,30 |
||||||
axa tripla, cu [tone] |
0,1 |
- |
0,5 |
tarif x km |
0,30 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||
0,6 |
- |
1,0 |
0,36 |
|||||
1,1 |
- |
2,0 |
0,33 |
|||||
2,1 |
- |
3,0 |
0,88 |
|||||
3,1 |
- |
4,0 |
1,22 |
|||||
4,1 |
- |
3,0 |
1,36 |
|||||
5,1 |
- |
6,0 |
1,93 |
|||||
6,1 |
- |
7,0 |
2,35 |
|||||
peste 7,0*) |
2,33 euro + 1,0 euro pentru fiecare 0,1-1,0 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,50 |
||||||
5 |
Depasirea dimensiunilor maxime admise |
lungime, cu [metri] |
fiecare 0,01-1,0 |
tarif x km |
0,03 euro + 0,05 euro pentru fiecare 0,01-1,0 metri |
|||
latime, cu [metri] |
0,01 |
- |
2,00 |
0,1 euro pentru fiecare 0,01-0,50 metri |
||||
peste 2,00 |
0,40 euro + 0,5 euro pentru fiecare 0,01-0,30 metri |
|||||||
inaltime, cu [metri] |
0,01 |
- |
2,00 |
0,1 euro pentru fiecare 0,01-0,50 metri |
||||
peste 2,00 |
0,40 euro + 0,5 euro pentru fiecare 0,01-0,30 metri |
|||||||
6 |
Recantarire sau remasurare |
tarif/ operatie |
20,00 |
|||||
7 |
Estimare tarifare pentru depasirea limitelor maxime admise |
tarif/ estimare |
20,00 |
|||||
8 |
Cantarire la cerere |
tarif/ operatie |
100,00 |
NOTA:
Modul de aplicare a tarifelor suplimentare de utilizare prevazute in prezenta anexa este urmatorul:
Prin vehicul se intelege orice autovehicul rutier avand cel putin doua axe sau un ansamblu de vehicule format dintr-un autovehicul si semiremorca ori remorca/remorcile tractata/tractate de acesta, cu sau fara incarcatura.
Masele si dimensiunile maxime admise sunt prevazute in anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
La depasirea maselor sau dimensiunilor maxime admise se aplica tarifele suplimentare de utilizare prevazute in prezenta anexa.
Tarifele se aplica la acelasi nivel pentru vehiculele inmatriculate in Romania si in alte state.
Tarifele prevazute la nr. crt. 3 si 5, precum si cele de la nr. crt. 4 marcate cu "*)" se majoreaza cu 100% pentru vehiculele la care se constata lipsa avizului prealabil sau autorizatiei speciale de transport, prevazute la nr. crt. 1 si 2. Constatarea se efectueaza pe reteaua interna sau pe sensul de iesire din Romania in agentiile Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A.
Emiterea avizului prealabil
Avizul prealabil se emite la cerere, prealabil efectuarii unui transport, si contine traseul de parcurs, tarifarea si conditiile de parcurs.
Avizul prealabil se elibereaza numai pentru transporturile in trafic international. Transportul se poate efectua in baza avizului prealabil pana la obtinerea autorizatiei speciale de transport.
Emiterea autorizatiilor speciale de transport
Tarifarea pentru emiterea autorizatiilor speciale de transport se efectueaza pentru fiecare document eliberat.
Eliberarea autorizatiilor speciale de transport
Pentru autorizatiile speciale de transport eliberate la cerere pentru o perioada de 6 luni consecutive, tarifele prevazute la nr. crt. 3, 4 si 5 se aplica la 90% din valoarea totala, achitata anticipat.
Pentru autorizatiile speciale de transport eliberate la cerere pentru o perioada de 12 luni consecutive, tarifele prevazute la nr. crt. 3, 4 si 5 se aplica la 75% din valoarea totala, achitata anticipat.
Pentru celelalte perioade de valabilitate pentru care se elibereaza autorizatii speciale de transport nu se aplica reduceri ale tarifelor.
Autorizatia speciala de transport se elibereaza pentru fiecare transport sau pentru mai multe transporturi efectuate cu acelasi vehicul, cu valori identice ale maselor si dimensiunilor, pe traseele autorizate.
Tarifare pentru depasirea masei (totala sau pe axe)
Tarifarea pentru depasirea masei se efectueaza prin compararea rezultatului obtinut pentru tarifarea masei totale cu rezultatul obtinut pentru tarifarea maselor pe axe ale aceluiasi vehicul, luandu-se in considerare valoarea rezultata cea mai mare. Cele doua tarifari nu se aplica cumulativ.
Tarifarea pentru depasirea masei totale se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator masei reale a vehiculului.
in situatia in care cel putin doua vehicule sunt cuplate lateral pentru efectuarea aceluiasi transport, clasificarea axelor din punctul de vedere al distantei dintre axe se efectueaza pentru fiecare vehicul, indiferent de numarul de osii sau de roti ale fiecarui vehicul.
Tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axe se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator valorii cu care este depasita masa maxima admisa pe axe, in functie de categoria drumului pe care se circula.
Tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axa dubla sau tripla se calculeaza si pentru fiecare categorie de axe, simpla sau dubla, in functie de distanta dintre ele.
Pentru axe multiple constituite din cel putin doua axe consecutive ale aceluiasi vehicul, tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axe se calculeaza pentru fiecare categorie de axe (simpla, dubla, tripla), in functie de distanta dintre axe.
in cazul depasirii masei maxime admise pe mai multe axe sau configuratii de axe ale aceluiasi vehicul, tarifarea se cumuleaza.
La cantarirea axa cu axa a vehiculelor rutiere nu se tarifeaza depasirea masei maxime admise pe axa si totala, daca depasirea se incadreaza in urmatoarele valori:
- pentru masa pe axa simpla: maximul dintre 3% din masa cantarita si 300 kg;
- pentru masa pe axa dubla: maximul dintre 2% din masa cantarita si 500 kg;
- pentru masa pe axa tripla: maximul dintre 2% din masa cantarita si 800 kg;
- pentru masa totala: 2,0% pentru instalatiile fixe de cantarire
suma valorilor partiale de la configuratiile de axe pentru instalatiile portabile de cantarire.
Masele pe axe se rotunjesc la 100 kg, astfel:
- valorile cuprinse intre 0 kg si 49 kg se rotunjesc la valoarea 0 (zero);
- valorile cuprinse intre 50 kg si 100 kg se rotunjesc la valoarea 100.
Tarifarea pentru depasirea masei totale sau pe axe nu se aplica pentru vehiculele de transport de persoane (autoturisme, microbuze, autocare, autobuze).
Masa maxima pe axe care poate fi autorizata peste masa maxima admisa, pana la care este posibila emiterea autorizatiei speciale de transport, si circulatia vehiculelor, indiferent de categoria de drum:
- 3,5 tone pentru axa simpla;
- 6,0 tone pentru axa dubla;
- 7,0 tone pentru axa tripla.
Potrivit prevederilor legale in vigoare, circulatia vehiculelor cu mase care depasesc masa maxima pe axe ce poate fi autorizata este interzisa, cu exceptia cazurilor in care nu exista posibilitatea tehnica de diminuare a masei pe axe prin divizarea incarcaturii si/sau a inlocuirii mijlocului de transport in vederea reducerii maselor pe axe.
Tarifele prevazute la pct. 3 se aplica pentru toate vehiculele pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
incepand cu data de 1 ianuarie 2007, tarifele prevazute la pct. 3 nu se aplica vehiculelor care sunt prevazute in anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tarifare pentru depasirea dimensiunilor maxime admise
Tarifarea pentru depasirea dimensiunilor maxime admise se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator valorii cu care este depasita dimensiunea maxima admisa.
in situatia in care sunt depasite cel putin doua dintre dimensiunile maxime admise, se cumuleaza tarifarea pentru dimensiunile care sunt depasite.
Tarifare pentru eliberarea autorizatiilor speciale de transport
Valoarea totala a tarifarii in vederea eliberarii autorizatiei speciale de transport se aplica prin cumularea tarifelor pentru emiterea autorizatiei speciale de transport, pentru depasirea masei totale sau pe axe si pentru depasirea dimensiunilor.
Recantarire sau remasurare
Recantarirea sau remasurarea se admite o singura data pentru un vehicul, numai pe sensul de intrare in Romania prin punctele de control si trecere a frontierei, la solicitarea organelor vamale, ale politiei de frontiera sau altor organe de control si cercetare, precum si in cazul transferului partial sau total de marfa. Transferul de marfa se dovedeste prin documentele de transport.
Pe reteaua interna si in punctele de trecere a frontierei pe sensul de iesire din Romania nu se efectueaza recantarire sau remasurare.
Estimare pentru tarifarea masei totale sau pe axe si/sau a dimensiunilor maxime admise
Estimarea se efectueaza la solicitarea scrisa, pentru un transport la care se cunosc masa totala si pe axe, dimensiunile si punctele de origine si de destinatie ale transportului, declarate de solicitant pe propria raspundere.
Tariful se aplica individual pentru fiecare transport, prealabil efectuarii acestuia, dupa achitarea tarifului prevazut.
Tarifare pentru cantarirea la cerere
Tarifarea pentru cantarirea la cerere se efectueaza pentru fiecare operatiune dupa achitarea tarifului, la solicitarea scrisa si numai la punctul de origine a transportului, justificata cu documente.
in situatia in care se constata depasiri ale limitelor maxime admise, se elibereaza, la cerere, autorizatie speciala de transport sau aviz prealabil. Art. 1
(1)Se aproba tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor de interes national, aplicabile transporturilor a caror masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe axe si/sau ale caror dimensiuni maxime admise de gabarit depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in anexa nr. 1a).
(2)Se aproba tarifele de utilizare complementare, aplicabile vehiculelor inmatriculate in alte state, prevazute in anexa nr. 1b).
(3)Se aproba tarifele de utilizare pentru trecerea podului peste Dunare in sensul Giurgiu-Ruse, aplicabile vehiculelor inmatriculate in Romania si in alte state, prevazute in anexa nr. 2.
(4)Se aproba tarifele de utilizare pentru trecerea podului peste Dunare de la Giurgeni-Vadu Oii, aplicabile vehiculelor inmatriculate in Romania si in alte state, prevazute in anexa nr. 3.
(5)Se aproba tarifele de utilizare a zonei autostrazilor si drumurilor nationale si modul de aplicare a acestora, prevazute in anexa nr. 4.
Art. 2
Tarifele prevazute in anexele nr. 1a), 2 si 3 se aplica nediscriminatoriu, la acelasi nivel, pentru vehiculele inmatriculate in Romania si in alte state.
Art. 3
Tarifele prevazute in anexa nr. 1b) se aplica pentru vehiculele inmatriculate in alte state.
Art. 4
Tarifele prevazute in anexa nr. 4 se aplica nediscriminatoriu, la acelasi nivel, pentru persoanele romane si straine.
Art. 5
Tarifele prevazute in anexele nr. 1-4 nu contin si nu li se aplica taxa pe valoarea adaugata.
Art. 6
Tarifele prevazute in anexele nr. 1-4 se aplica in lei pentru persoanele fizice si juridice romane si in valuta liber convertibila sau in lei pentru persoanele fizice si juridice straine.
Art. 7
Persoanele fizice si juridice romane vor achita tariful in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
Art. 8
Persoanele fizice si juridice straine vor achita tariful in valuta liber convertibila, la echivalentul tarifului exprimat in euro, sau in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
Art. 9
Tarifele achitate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului ordin nu se recalculeaza.
Art. 10
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 11
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. va duce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 12
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 827/2003 pentru aprobarea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor nationale, aplicabile transporturilor efectuate cu vehicule inmatriculate in Romania si in alte state, care depasesc masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe osie si/sau dimensiunile maxime de gabarit admise in circulatie pe drumurile nationale din Romania, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 16 iunie 2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 13
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii.
ANEXA Nr. 1a: TARIFE SUPLIMENTARE de utilizare a drumurilor nationale din Romania
<
nr. crt. |
Denumire tarif |
unitate de calcul |
tarif unitar [Euro] |
|||||
1 |
Emitere aviz prealabil, traseu si conditii de parcurs |
tarif/ document |
0,00 |
|||||
2 |
Emitere autorizatie speciala, traseu si conditii de parcurs |
tarif/ document |
20,00 |
|||||
3 |
Depasirea masei totale maxime admise, indiferent de tipul suspensiilor, numarul de osii sau de roti |
masa totala reala de [tone] |
16,1 |
- |
20,0 |
tarif x km |
0,20 |
|
20,1 |
- |
25,0 |
0,23 |
|||||
25,1 |
- |
30,0 |
0,30 |
|||||
30,1 |
- |
35,0 |
0,35 |
|||||
33,1 |
- |
40,0 |
0,40 |
|||||
40,1 |
- |
45,0 |
0,43 |
|||||
43,1 |
- |
50,0 |
0,50 |
|||||
30,1 |
- |
55,0 |
0,33 |
|||||
55,1 |
- |
60,0 |
1,20 |
|||||
peste 60,0 |
1,20 euro + 0,10 euro pentru fiecare 0,1-5,0 tone peste masa totala maxima admisa |
|||||||
4 |
Depasirea masei maxime admise pe axe, indiferent de numarul de osii sau de roti |
axa simpla, cu [tone] |
|
tarif x km |
suspensii pneumatice sau echivalente |
alte suspensii decat cele pneumatice sau echivalente |
||
0,1 |
- |
0,5 |
0,08 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||||
0,6 |
- |
1,0 |
0,22 |
|||||
1,1 |
- |
1,5 |
0,33 |
|||||
1,6 |
- |
2,0 |
0,78 |
|||||
2,1 |
- |
2,5 |
1,19 |
|||||
2,6 |
- |
3,0 |
1,74 |
|||||
3,1 |
- |
3,5 |
2,31 |
|||||
peste 3,5*) |
2,31 euro + 1,0 euro pentru fiecare 0,1-0,5 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,50 |
||||||
axa dubla, cu [tone] |
0,1 |
- |
0,5 |
tarif x km |
0,20 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||
0,6 |
- |
1,0 |
0,27 |
|||||
1,1 |
- |
2,0 |
0,33 |
|||||
2,1 |
- |
3,0 |
0,82 |
|||||
3,1 |
- |
4,0 |
1,10 |
|||||
4,1 |
- |
3,0 |
1,44 |
|||||
5,1 |
- |
6,0 |
1,76 |
|||||
peste 6,0*) |
1,76 euro + 1,3 euro pentru fiecare 0,1-1,0 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,30 |
||||||
axa tripla, cu [tone] |
0,1 |
- |
0,5 |
tarif x km |
0,30 |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,25 |
||
0,6 |
- |
1,0 |
0,36 |
|||||
1,1 |
- |
2,0 |
0,33 |
|||||
2,1 |
- |
3,0 |
0,88 |
|||||
3,1 |
- |
4,0 |
1,22 |
|||||
4,1 |
- |
3,0 |
1,36 |
|||||
5,1 |
- |
6,0 |
1,93 |
|||||
6,1 |
- |
7,0 |
2,35 |
|||||
peste 7,0*) |
2,33 euro + 1,0 euro pentru fiecare 0,1-1,0 tone |
tarifele prevazute pentru suspensii pneumatice x 1,50 |
||||||
5 |
Depasirea dimensiunilor maxime admise |
lungime, cu [metri] |
fiecare 0,01-1,0 |
tarif x km |
0,03 euro + 0,05 euro pentru fiecare 0,01-1,0 metri |
|||
latime, cu [metri] |
0,01 |
- |
2,00 |
0,1 euro pentru fiecare 0,01-0,50 metri |
||||
peste 2,00 |